ابوالفتح: قطعنامه شورای حکام علیه ایران موثر در ریل گذاری اهداف آمریکا؛ بی تاثیر در بعد حقوقی

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اقدام اروپا در رای به قطعنامه شورای حکام علیه ایران به لحاظ سیاسی در حقیقت زمینه سازی برای رسیدن به نقطه ای است که آمریکایی ها هدف گذاری نموده اند که به این ترتیب تحریم های تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 تمدید گردد.

ابوالفتح: قطعنامه شورای حکام علیه ایران موثر در ریل گذاری اهداف آمریکا؛ بی تاثیر در بعد حقوقی

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران گفت: قطعنامه پیشنهاد شده از سوی سه کشور اروپایی روز گذشته به تصویب شورای حکام رسید. این قطعنامه درخواستی را از ایران مطرح می نماید مبتنی بر رعایت تعهدات برجامی به عبارتی در این فرایند اقدامی از طرف سه کشور اروپایی صورت نگرفته که نقض برجام محسوب گردد و ایران به دلیل خلف وعده آمریکا خروج از برجام و برگرداندن تحریم ها و بی عملی سه کشور اروپایی که نتوانستند خسارت خروج آمریکا از برجام را جبران نمایند، واکنش مبنی بر کاهش پنج گام تعهدی خود در راستای برجام را انجام داد و همکاری های فنی خود با آژانس را کمتر کرد.

وی ادامه داد: سه کشور اروپایی معتقدند ایران باید به تعهدات خود در برجام برگردد و دسترسی به مراکز مورد درخواست آژانس را ایجاد کند این در حالی است که به لحاظ حقوقی این درخواست به معنی نقض برجام نیست بلکه به منزله تاکید بر اجرای برجام است، اما به لحاظ سیاسی در حقیقت زمینه سازی برای رسیدن به نقطه ای است که آمریکایی ها هدف گذاری نموده اند که به این ترتیب یا زمینه خروج کامل ایران از برجام را فراهم نمایند و یا تحریم های تسلیحاتی ایران تمدید گردد.

ابوالفتح با تاکید بر اینکه هر چند اقدام سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان قدرت اجرایی ندارد، اما به لحاظ سیاسی حائز اهمیت است، گفت: سه کشور فوق به لحاظ حقوقی عضو برجام هستند و همیشه مخاطب بیانیه های جمهوری اسلامی به حساب می آیند هر چند بعضی تعهدات برجام خود مثل تحریم هایی که خود اروپا وضع نموده و جلوگیری از برگشت مجدد آن اجرا شد، اما در برابر تحریم های ثانویه آمریکا که نقش بسیار مهم و معین نماینده داشت عملا فلج شدند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه در فرایند برجام مهم نقض تعهدات آمریکایی هاست، توضیح داد: در این باره اروپا یا توان انجام آن را نداشت و یا مجبور به تمکین از آمریکا شد به لحاظ روح برجام وقتی اروپا قادر به انجام تعهدات خود نباشد قاعدتا نباید توقع داشته باشد ایران نیز به تعهدات خود برگردد.

وی ادامه داد: اساسا برجام بر پایه یک توافق متقابل شکل گرفت و براساس جدول معین شده معین شده بود که هر کدام از طرفین چه حق و حقوقی دارند و الان طرفی که از ایران انتظار به اجرای تعهدات برجامی دارد باید خود نیز به تعهدات مندرج در برجام پایبند باشد. این در حالی است که حداقل تعهد اروپا درباره مسئله برجام راه اندازی کانال اقتصادی اینستکس بود که این کار هم به دلیل ناتوانی در برابر فشار های حداکثری آمریکا انجام نشد.

ابوافتح با بیان اینکه این درخواست اروپا مبنی بر اینکه ایران اجازه بازرسی آژانس از تمام مراکز مورد نظر آن ها را داشته باشد به لحاظ اخلاقی قابل قبول نیست، گفت:اما اساسا، چون این سه کشور اروپایی عضو شورای حکام هستند و این قطعنامه در این شورا با حداکثر آراء به تصویب رسیده است اخلاقی بودن یا نبودن رفتار اروپا ملاک نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در سرانجام توضیح داد: در شرایط فعلی قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام به تصویب رسیده و درخواستی را از ایران مطرح نموده است این فرایند یک واقعیت تلخ نظام بین الملل است که قدرت ها به دلیل برخورداری از نفوذ و قدرت حرف های غیرمنطقی می زنند و تصور می نمایند دیگران هم باید از آن ها تمکین نمایند.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53808

به "ابوالفتح: قطعنامه شورای حکام علیه ایران موثر در ریل گذاری اهداف آمریکا؛ بی تاثیر در بعد حقوقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابوالفتح: قطعنامه شورای حکام علیه ایران موثر در ریل گذاری اهداف آمریکا؛ بی تاثیر در بعد حقوقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید