تأیید خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده 30 درصد افزایش یافت

به گزارش مهسان بلاگ، سیروس علیدوستی در میزگرد علمی آنالیز حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصت ها و چالش ها با بیان افزایش 30 درصدی تأیید انتها نامه ها و رساله های ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب گفت: تا وقتی همه مدارک در یک جا جمع نشوند، همانندجویی اثربخش نخواهد بود.

تأیید خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده 30 درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه مسئله بدرفتاری راهکار پیچیده می خواهد و باید برنامه ملی برای بدرفتاری علمی داشته باشیم، این معضل را به کوه یخ تشبیه کرد و گفت: بخش عظیمی از این مسئله ناپیدا است و اگر برخوردهای جدی صورت گیرد و افراد خطاکار گرفتار توبیخ و تنبیه شوند از آن اجتناب می نمایند اما این اتفاق تا به امروز به اندازه کافی روی نداده است.

رئیس ایرانداک گفت: سامانه همانندجو پیش از تصویب این قانون در ایرانداک راه اندازی شد و بارها همانندی انتها نامه ها گزارش شد.

وی توضیح داد: آیین نامه ثبت انتها نامه در ایرانداک در سال 1395 توسط وزیر عتف وقت ابلاغ شد اما بعضی از دانشگاه های عظیم از آن پیروی نکردند و این نقطه ضعف درونی باعث شد یک نهاد بیرونی قانون بگذارد.

علیدوستی با تاکید بر اشاعه انتها نامه ها و رساله ها گفت: در حال حاضر نزدیک به 200 هزار انتها نامه و رساله در سامانه گنج وجود دارد که تمام متن بیش از 97 هزار انتها نامه از این تعداد در دسترس همگان است. هر روز آنچه در سامانه ثبت بارگذاری می گردد، در ساعت 24 همان روز در پایگاه گنج نمایش داده می گردد.

وی اضافه کرد: هنوز آیین نامه اجرایی قانون جدید ابلاغ نشده تا بتوانیم اثرگذاری را تعیین کنیم. اما همکاری دانشگاه ها در تأیید مدارک بارگذاری شده نزدیک 30 درصد افزایش داشته است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تاکید نمود: تا همه انتها نامه ها یک جا جمع نگردد، سامانه ها هم اثربخشی کامل ندارند و همانندجویی نمی تواند همه همانندی ها را بیابد و گزارش کند.

در این نشست، صفر بیگ زاده، استادیار ایرانداک نیز گفت: در قانون پیشگیری از تقلب که به تازگی به تصویب رسیده، از ایرانداک نام برده شده و ما می خواهیم با همفکری به اجرای بهتر قانون یاری کنیم.

وی اضافه کرد: قوانین برای برطرف احتیاج ایجاد می شوند و احتیاج ما مقابله با تقلب در آثار علمی بوده است. بر همین اساس باید آنالیز گردد این تا چه میزان توانسته آثار علمی را پشتیبانی کند و یاری های ایرانداک به اجرای آن چه بوده است.

میزگرد علمی آنالیز حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصت ها و چالش ها همزمان با هفته پژوهش با حضور سیروس علیدوستی، رئیس ایرانداک، غلامرضا ذاکر صالحی، دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، محمد عبدالصالح شاهنوش فروشانی، سرپرست پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه قضاییه، رحیم پیلوار، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و مدیرکل دفتر برنامه ریزی، هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک وزارت دادگستری و مدیریت پنل دکتر صفر بیگ زاده، استادیار ایرانداک برگزار گردید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: ویکی گرام
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 70397

به "تأیید خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده 30 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأیید خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده 30 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید