خبرنگاران مجموعه قانون شکنی ها برای برگزاری لیگ برتر والیبال

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- فصل جدید لیگ برتر والیبال ایران امروز (چهارشنبه) شروع می گردد. با مجموعه گسترده قانون شکنی از سوی همان کسانی که قانون را نوشته اند.

خبرنگاران مجموعه قانون شکنی ها برای برگزاری لیگ برتر والیبال

به گزارش خبرنگاران، تصمیمات لحظه آخری، بی توجهی به آیین نامه و اجرا نشدن قانون اتفاقی تکراری در لیگ والیبال ایران است اما سال جاری مجموعه ای از همه این مسائل را یکجا دارد. فدراسیون والیبال به آیین نامه ای که خود نوشته عمل نمی نماید و مسوولین فدراسیون گاهی حتی یک دقیقه هم به حرف خود پایبند نمی مانند.

در این گزارش به مجموعه گسترده تخلفات در برگزاری لیگ برتر پرداخته ایم. اگرچه شاید به خاطر زیاد بودن این تخلفات، نوشتن درباره همه آنها ممکن نباشد.

زمان بندی برای هیچ

پس از آنکه همه گیری ویروس کرونا فصل گذشته لیگ برتر والیبال ایران را نیمه کاره گذاشت، فدراسیون والیبال تصمیم گرفت فصل جدید مسابقات را زودتر از همواره و از میانه شهریور شروع کند.

17 اردیبهشت فدراسیون والیبال به صورت رسمی، زمان بندی ثبت نام تیم ها در لیگ برتر را بیان کرد. 31 خرداد آخرین فرصت اعلام آمادگی باشگاه ها، 15 تیر آخرین فرصت ارسال برگه تسویه حساب اقتصادی، 25 تیر آخرین فرصت ثبت نام تیم ها و واریز مبلغ ورودی، 10 مرداد آخرین فرصت ارائه مدارک و ثبت قرارداد بازیکنان و 20 مرداد به عنوان روز قرعه کشی معین شد اما در عمل خبری از اجرای این زمان بندی نبود.

در نخستین روز تیر و یک روز پس از انتها مهلت اعلام آمادگی تیم ها، شهرام عظیمی رییس کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون از اعلام آمادگی 12 تیم اطلاع داد که البته نامی از آنها برده نشد.

بر اساس قانون دیگر هیچ تیمی نباید وارد مسابقات می شد اما امروز قرار است لیگ برتر با 15 تیم شروع گردد. از میان همین 12 تیم هم تا 15 تیر فقط 8 تیم تسویه حساب نموده بودند. سایت فدراسیون والیبال روز 16 تیر به نقل از میلاد تقوی دبیر فدراسیون این خبر را بیان کرد. 25 تیر هم خبر دیگری با عنوان خطر حذف بعضی تیم های نامدار از لیگ برتر مردان سال 99 در سایت فدراسیون منتشر می شد که از معین تکلیف بدهی فقط 9 تیم خبر می داد. با این شرایط تعیین نیست چطور 15 تیم توانستند وارد لیگ شوند.

اما 29 تیر یعنی چهار روز پس از آخرین فرصت واریز مبلغ ورودی، سایت فدراسیون اطلاع داد که خودروسازان در لیگ برتر ماندنی شدند. مدیران باشگاه های سایپا و پیکان با محمدرضا داورزنی ملاقات و تکلیف بدهی های خود را معین کردند.

در همان روز عظیمی 12 تیم را نام برد که حضور آنها در لیگ برتر قطعی شده است. شهرداری ارومیه، هراز آمل، فولاد سیرجان، شهرداری گنبد، سپاهان، هورسان رامسر، آذرباتری ارومیه، شهداب یزد، خاتم اردکان، شهرداری ورامین، پیکان و سایپا تیم هایی بودند که به گفته رییس کمیته مسابقات، شرکت آنها در لیگ قطعی است و شهرداری اراک، پیغام خراسان و راه یاب ملل هم سه تیمی بودند که عظیمی از آنها به عنوان تیم هایی که در مسابقات شرکت نمی نمایند نام برد.

در نهایت هم مراسم قرعه کشی با حضور 14 تیم برگزار گردید و البته امروز قرار است لیگ با 15 تیم شروع گردد.

قرعه کشی یا چیدن تیم ها؟

شاید تنها بخش زمان بندی که عملی شد، برگزاری مراسم قرعه کشی در روز 20 مرداد بود. اما در همین مراسم هم چیزی به معنای قرعه کشی وجود نداشت بلکه برنامه مسابقات با سلیقه مسوولین کمیته مسابقات چیده شد.

در این مراسم اعلام شد که شیوه رویارویی تیم ها نه بر اساس قرعه، که با سیدبندی بر اساس رتبه فصل گذشته آنها معین می گردد. اما نکته عجیب اینجا بود که این سیدبندی هیچ ربطی به رتبه فصل گذشته نداشت. در لیگ نیمه تمام گذشته، شهرداری گنبد در رده هفتم نهاده شد اما در سیدبندی فصل جدید پنجم حساب شد. هراز آمل هم که در فصل گذشته حضور نداشت، در این فصل جایگزین کاله شد در رتبه هفتم سیدبندی نهاده شد. اگر فدراسیون، هراز را یک تیم جدید حساب می کرد که باید در سید دوازدهم قرار می داد. اگر هم قرار بود رتبه کاله حساب گردد که باید هزار به سید پنجم می رفت. تعیین نیست بر چه اساسی جای هراز و شهرداری گنبد تغییر کرد. فولاد سیرجان هم از رتبه هشتم فصل قبل به سید ششم این فصل آمد.

رتبه فصل گذشته تیم ها

سیدبندی تیم ها برای فصل جدید

تسویه حساب یا تصفیه حساب

سال هاست مسوولین فدراسیون و سازمان لیگ، تسویه بدهی ها را شرط حضور در لیگ برتر اعلام می نمایند اما هیچگاه هم به آن عمل نمی گردد. همین سال جاری هم بارها بر این موضوع تاکید شد اما تا همین امروز هم بسیاری از تیم های لیگ فزونی بدهکار هستند.

در همان مراسم قرعه کشی لیگ برتر، وحید مرادی مشاور عالی رییس فدراسیون که ریاست جلسه را بر عهده داشت خطاب به محمد ترکاشوند سرمربی پیکان بیان کرد که این باشگاه بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بدهی دارد و نمی تواند در لیگ شرکت کند اما حتی یک دقیقه هم بر موضوع خود ایستادگی نکرد و پیکان در قرعه کشی وارد شد. برای کسی هم روشن نشد که مدیرعامل باشگاه در ملاقات 29 تیر خود با داورزنی تکلیف کدام بدهی را روشن نموده بود.

پارسال سایت فدراسیون والیبال در یکی از خبرهای خود به جای کلمه تسویه حساب از عبارت تصفیه حساب استفاده کرد. وقتی این اتفاق با تمسخر بسیاری از اهالی والیبال روبرو شد، روابط عمومی فدراسیون فرهنگ لغت را زیر و رو کرد تا شاید بتواند این اشتباه عجیب را توجیه کند. شیوه برخورد فدراسیون با بدهکاران، مثل همان توجیه روابط عمومی خنده دار است.

خارجی های غیرقانونی

در ماده 28 آیین نامه لیگ آمده است که هر باشگاه می تواند 2 بازیکن خارجی که عضو تیم ملی کشور متبوع باشد و یا در سه سال گذشته عضو بوده باشد به خدمت بگیرد. سال جاری شهداب یزد یک بازیکن برزیلی، هورسان رامسر 2 بازیکن برزیلی و خاتم اردکان یک بازیکن مونته نگرویی به خدمت گرفتند اما از این جمع فقط رایکو اشتروگر پاسور تیم خاتم عضو تیم ملی کشورش بوده است.

ویکتور آرائوجو بازیکن شهداب و برونو داسیلوا و الکساندرو ناسیمنتو بازیکنان هورسان، حتی یک بار از نزدیکی اردوی تیم ملی برزیل هم رد نشده اند.

البته این ماده از همان ابتدا هم نقدها زیادی به دنبال داشت زیرا چنین قانونی حتی در لیگ های معتبر روسیه، لهستان و ایتالیا هم وجود ندارد. با این وجود وقتی قانونی نوشته می گردد، باید اجرا گردد وگرنه نگارش آیین نامه چه دلیلی دارد؟

ویکتور آرائوجو بازیکن برزیلی شهداب

مدیر نیمه وقتِ سه شغله

شهرام عظیمی درحالی کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون را اداره می نماید و نقش اول را در نگارش این آیین نامه برعهده دارد که به صورت پاره وقت در فدراسیون مشغول به کار است. در این ماه ها عظیمی حتی در مقطعی سه شغله هم شد. او به صورت همزمان کارمند وزارت ورزش، سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون و قائم مقام باشگاه استقلال بود.

در این شرایط شاید چندان هم عجیب نباشد که آیین نامه ای پر اشکال نوشته گردد و همان هم اجرا نگردد.

شهرام عظیمی رییس کمیته مسابقات فدراسیون والیبال در مقطعی سه شغله بود

ورود تیم پانزدهم

12 شهریور دقیقا یک هفته پیش از شروع لیگ، فدراسیون بیان کرد که شهرداری قزوین به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود از لیگ برتر کنار گذاشته و تیم شهروند اراک جایگزین آن شد. تعیین نیست چگونه تیمی که به تعهدات خود عمل ننموده است قرار بود در لیگ برتر شرکت کند که حالا کنار گذاشته گردد. از سوی دیگر شهروند اراک هم بدون اینکه مراحل زمان بندی را به درستی پشت سر بگذارد جانشین این تیم شد.

فقط چهار روز بعد شهرداری قزوین به لیگ برگشت و لیگ برتر 15 تیمی شد. در تبصره های 7 و 8 آیین نامه به صراحت آمده است که لیگ برتر باید با حضور 12 تیم برگزار گردد و بر حسب شرایط و با صلاحدید فدراسیون تعداد تیم ها تا 14 تیم می تواند افزایش یابد. اما از نظر مسوولین فدراسیون، این قانون هم برای عمل نکردن نوشته شده نه اجرا شدن.

لیگی که برنامه ندارد

مسابقات امروز شروع می گردد ولی هیچکس نمی داند هفته آینده کدام تیم با کدام تیم مسابقه دارد چون هیچ برنامه ای اعلام نشده است. همین برنامه یک هفته ای هم ماجرای عجیبی داشت.

در روز 12 شهریور و یک ساعت پس از آنکه شهرداری قزوین از مسابقات کنار گذاشته شد، فدراسیون برنامه نیم فصل نخست را بیان کرد. اما در این برنامه هم نام شهرداری قزوین وجود داشت و هم نام شهروند اراک. به جای آنها نام تیم راه یاب ملل حذف شده بود. به نظر می رسد فدراسیون در دوراهی بین کنار گذاشتن شهرداری قزوین و راه یاب گیر نموده بود.

این اشتباه، برنامه را از سایت فدراسیون حذف کرد. یک روز بعد برنامه جدید اعلام شد ولی وقتی لیگ 15 تیمی شد، این برنامه جدید هم بلااستفاده ماند. فدراسیون روز 16 شهریور برنامه هفته نخست را بیان کرد و تا همین امروز هم خبری از برنامه کامل مسابقات نیست.

محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال و مجموعه تحت مدیریت او همچنان در اجرای صحیح لیگ ناکام هستند

پروتکلی که دیر رسید

تقوی دبیر فدراسیون روز سوم شهریور گفت که ستاد مقابله با کرونا، کلیات پروتکل فدراسیون والیبال را تایید کرد. اما تا همین امروز هم خبری از پروتکل نهایی نیست.

16 شهریور وقتی برنامه هفته نخست اعلام شد، در خبر فدراسیون آمده بود که مسابقه تیم های هورسان و سایپا به دلیل مثبت شدن آزمایش 11 عضو تیم هورسان برگزار نمی گردد. اما فقط یک روز بعد، کمیته مسابقات فدراسیون، پروتکل اولیه و غیر رسمی تمرینات و مسابقات والیبال را بیان کرد. در این پروتکل آمده است که هر تیم برای شرکت در مسابقات باید 9 بازیکن غیرمبتلا داشته باشد.

به این ترتیب نادر انصاری دبیر کمیته مسابقات گفت که مسابقه هورسان و سایپا هم برگزار می گردد چون هر تیم 20 بازیکن دارد و هورسان حتی با وجود تعداد زیاد کرونایی، 9 بازیکن سالم در اختیار دارد. در خبر فدراسیون آمده که این پروتکل به تایید ستاد مقابله با کرونا رسیده است. قابل باور است که کمیته مسابقات از جزئیات پروتکلی که خود نوشته و برای تایید به ستاد مقابله با کرونا فرستاده مطلع نباشد؟ چطور ممکن است در 2 روز پیاپی تصمیم برای برگزاری یک مسابقه تغییر کند؟

پلی استراتژیک برای قانون شکنی

دیروز سایت فدراسیون والیبال در آستانه شروع لیگ برتر گزارشی با عنوان لیگ برتر سال 99، پلی استراتژیک برای دستیابی به آرمان والیبال ایران در المپیک منتشر کرد. هیات رییسه فدراسیون چند روز پیش حضور در نیمه نهایی المپیک را به عنوان آرمان والیبال ایران معین کرد. اگر قرار باشد این لیگ بی برنامه و بی قانون پل رسیدن به آرمان باشد، پیش بینی اتفاق آن سوی پل چندان سخت نیست.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 61631

به "خبرنگاران مجموعه قانون شکنی ها برای برگزاری لیگ برتر والیبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مجموعه قانون شکنی ها برای برگزاری لیگ برتر والیبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید