دیوان محاسبات به موضوع شبکه ملی اطلاعات ورود کند

به گزارش مهسان بلاگ، مسعودی گفت: شبکه ملی اطلاعات با وجود صرف هزینه های میلیاردی پیشرفت چندانی نداشته است، از این رو لازم است دیوان محاسبات به این موضوع رسیدگی کند.

دیوان محاسبات به موضوع شبکه ملی اطلاعات ورود کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، دکتر امیدعلی مسعودی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی اجتماعی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: نخستین موضوع در خصوص اینترنت این است که در این فضا احساس امنیت نمی کنیم و تمام اطلاعاتی که ما در این فضا وارد می کنیم در امریکا ثبت و نگهداری می شود.

وی، فعالیت سایبری و مجازی را به بازی در زمین آمریکا توصیف کرد و گفت: تمام حرکات و رفتار های ما تحت نظر کامل این کشور ها واقع شده است که کنترل این حجم اطلاعات هم برای کشور های بیگانه و هم برای خودمان بسیار مشکل و هزینه بردار است.

رئیس هیئت مدیره سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: گرچه نظارت بر این فضا نیروی زیادی می طلبد و تا حدودی غیرممکن است، اما حفاظت از آن شدنی است. در واقع اکنون که اطلاعات ما در کشور های خارجی واقع شده است هر آن امکان دارد که آن ها را از دست بدهیم، اما اگر در داخل باشند اطمینان بیشتری برای نگهداری از آن ها داریم.

مسعودی، شبکه ملی اطلاعات را راه حل این مسئله پیچیده دانست و اظهار کرد: برآورد هزینه ها برای ایجاد زیرساخت و سرور های مورد نیاز در قلمرو حکمرانی کشور است و مانند بسیاری از حقوقی که هر شخص در کشور به عنوان یک شهفرایند دارد پابرجاست.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف حاکمیت شامل دولت و دستگاه های دیگر این است که حفاظی دور اطلاعات داخلی کشور ایجاد کنند تا از دستبرد نامحرم جلوگیری شود.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان این که آسیب های ایجاد شده ناشی درز اطلاعات بسیار سنگین است، بیان نمود: شبکه برق، شبکه صدور نفت، گمرکات، بانک ها و بسیاری از زیرساخت بااهمیت در کشور باید محافظت شوند.

مسعودی به تجربه تلخ آبان ما سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر سال 98 همین شبکه ملی اطلاعات نیمه کاره را نداشتیم، بانک های کشور تعطیل می شدند و مسائل امنیتی بسیار ناگواری رخ می داد.

وی با تاکید بر این که شبکه ملی اطلاعات دستور رهبری بوده که مسئولان هم آن را پذیرفته اند، بیان نمود: این پروژه یک منطق قوی و سند بالادستی دارد و دلیل و توجیهی برای اجرایی نشدن آن وجود ندارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: هزینه های هنگفتی با سرمایه بیت المال صرف خرید تجهیزات مورد نیاز شده است بنابراین دیوان محاسبات باید به این مسئله وارد شود و دلیل توقف فرایند اجرای طرح را پیدا کند که آیا کوتاهی دستگاه های حاکمیتی بوده یا برای پیشبرد کار گره قانونی وجود دارد و مقررات جدید لازم است یا مردم همکاری لازم را نداشته اند.

به عقیده مسعودی دلیل اصلی پیشرفت کند این پروژه این است که پژوهش جامعی برای آن صورت نگرفته است و کار به یک مدل آزمون و خطا تبدیل شده است.

وی در سرانجام مصاحبه با رادیو گفتگو تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی گرچه به دلیل موضوع بودجه روز های پرمشغله ای دارد، اما امیدواریم شبکه ملی اطلاعات در آینده نزدیک موضوع تحقیق و تفحص باشد.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 75565

به "دیوان محاسبات به موضوع شبکه ملی اطلاعات ورود کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوان محاسبات به موضوع شبکه ملی اطلاعات ورود کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید