سفر سریع به نقاط گردشگری ایران با تاکسی هوایی

به گزارش مهسان بلاگ، موضوع تاکسی هوایی چند روز پیش خبرساز شد. چون اعلام کردند که پس از سال ها بالاخره مجوز تاکسی هوایی داده می گردد و اولین تاکسی هوایی بهمن ماه سال 99 پرواز می نماید. موضوع تاکسی های هوایی جز برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور است اما باید آنالیز کرد برنامه توسعه شبکه پروازی چقدر می تواند به توسعه صنعت گردشگری یاری کند؟

سفر سریع به نقاط گردشگری ایران با تاکسی هوایی

همه کشورهای ایرلاین هایی را دارند که این ایرلاین ها زیر مجموعه انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی یا همان یاتا هستند براساس آماری که این انجمن اعلام نموده در دنیا نزدیک به 450 هزار ففرایند هواپیمای کوچک در دنیا وجود دارد.

در ایران نیز 200 ففرایند برای تاکسی هوایی موجود است و از این تعداد 100 ففرایند مربوط به اشخاص حقیقی و 100 ففرایند متعلق به دستگاه هاست که آمادگی برای خدمات دهی را دارند اما 30 تا 40 ففرایند هواپیما در این محدوده وجود دارد که می توانند در پروازهای 4 نفره شرکت نمایند.

به تازگی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با یاری سازمان هواپیمایی کشوری، یک برنامه جامع از بعد زیرساختی طراحی نموده و اعلام شد که بهمن ماه اولین پرواز این تاکسی ها انجام می گردد در این باره منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به زمان اولین پرواز تاکسی هوایی در آسمان ایران گفته است: تا یک الی دوماه دیگر تمام آزمایش های پروازها انجام و قوانین و مقررات مورد آنالیز قرار می گیرند تا در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی باشیم. البته قرار بود تست ها تا مهرماه انجام گردد که مباحث اقتصادی و شیوع کرونا کمی این موضوع را به تعویق انداخت.

اکنون ایران با داشتن حدود 319 فرودگاه شامل فرودگاه های نظامی و غیرنظامی، رتبۀ بیست ودوم دنیا را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است. در بسیاری از این فرودگاه ها یا پروازها به صورت حداقلی انجام می گردد و یا اصلاً پروازی صورت نمی گیرد درحالی که می توان با ایجاد تاکسی هوایی در مسیرهای کوتاه به رونق این فرودگاه ها هم یاری کرد و از طرفی در مدار پرواز هواپیماهای مسافری و یا باری پهن پیکر هم نبود.

از طرف دیگر می توان با این هواپیماهای کوچک به مناطق محروم نیز رونقی داد. چون اکنون بسیاری از این مناطق شرایط داشتن یک باند فرودگاهی مجهز برای نشستن هواپیمای پهن پیکر را ندارند اما هواپیماهای کوچک به چنین امکاناتی کمتر احتیاج دارند.

فعالیت هواپیماهای کوچک از 4 تا 19 جایگاه در کشور غیر از آنکه می تواند در کاهش تصادفات جاده ای، اشتغالزایی، صادرات محصولات کشاورزی بدون تأثیر در کیفیت آنها و … مثمرثمر باشد، می تواند در صنعت گردشگری نیز بسیار کارامد باشد.

در بسیاری از نقاط گردشگری کشور حتی اگر شرایط مهیا باشد، به دلیل جاذبه های اطراف و یا حتی محیط زیست نمی توان فرودگاه چند منظوره عظیم ایجاد کرد اما تاکسی هوایی که به امکانات کمتری احتیاج دارد می تواند این خلا را در بسیاری از نقاط گردشگری کشور پر کند.

می توان از این تاکسی هایی هوایی در مسیرهایی که پروازهای برنامه ای در دستور کار نیست بهره برد یا از آن برای رسیدن به نقاط صعب العبور با جاذبه گردشگری و میراثی استفاده کرد. یا اینکه گردشگران را با نقاطی از کشور آشنا کرد که امکان رفتن به آنها یا میسر نیست و یا بسیار سخت است. بسیاری از گردشگران خارجی می توانند از این مزیت برای رسیدن به نقاط گردشگری ایران بهره ببرند. به عنوان مثال گردشگرانی که برای مدت کوتاهی به ایران می آیند با تاکسی هوایی می توانند به نقاط بیشتری از ایران سفر نمایند و یا حتی آنها که برای چنج ویزا دو یا سه روز در ایران می مانند گاهی به دلیل طولانی بودن مسافت، به شهری از شهرهای گردشگری نمی فرایند اما این اتفاق می تواند یک ایده نو در صنعت گردشگری باشد.

حتی اگر هزینه آن برای بسیاری از مردم عادی زیاد باشد اما می توان با گسترش این صنعت از هزینه هایش کم کرد اما این هزینه ها قطعا برای گردشگران خارجی که ارزش پولشان بیشتر از ایران است، باز هم گزاف نخواهد بود بنابراین بهترین ایده برای سفر هوایی در ایران به ویژه به منظور جذب گردشگران خارجی به حساب می آید.

قطعا بسیاری از افراد هستند که می خواهند از سفر جاده ای در بسیاری از مسیرهای پرریسک برای رانندگی مانند جاده های استان سیستان و بلوچستان در امان باشند و یا اینکه می خواهند سریع تر به مقصد برسند و یا به مناطقی مانند کوه ها بفرایند اما نمی خواهند خستگی راه را به جان بخرند تا بتوانند قله ای را صعود نمایند ایرتاکسی در این شرایط می تواند گزینه مناسبی برای آن افراد باشد آن هم اکنون که تمام زیرساخت های عملیاتی آن را در کشور وجود دارد و تسهیل گیری آن نیز در دستور اقدام قرار گرفته است.

این اقدام در بسیاری از کشورها در حال اجرا است به عنوان مثال شرکت اوبر سال 2018 سرویس تاکسی هوایی خود را بین منطقه تجاری منهتن تا فرودگاه جان اف کندی راه اندازی کرد و روزانه حدود 10 پرواز بر فراز نیویورک توسط این شرکت انجام می گردد. کرایه این تاکسی ها حدود 200 تا 225 دلار در نظر گرفته شده است. گفته می گردد سال جاری هم شهر لس آنجلس صاحب تاکسی پرنده شده است.

اکنون در ایران 2 هواپیمای ملخی 4 نفره در فرودگاه بجنورد بوسیله یک شرکت خصوصی بکارگیری شده است و قصد دارند که این شهر را به شهرهای خراسان جنوبی، رضوی و استان های مجاور وصل نمایند.

مهر نوشت، سوم آبان هم سهراب عزیزی مدیر فرودگاه بین المللی شهدای شهرستان لامِرد فارس، از راه اندازی اولین تاکسی هوایی ایران در لامرد اطلاع داد و با اعلام اینکه تاکسی هوایی لامرد 6 نفره هست، گفت: دو تاکسی هوایی اختصاصی برای فرودگاه بین المللی شهدای لامرد خریداری شده است که در ماه های آینده به این فرودگاه اضافه خواهند شد.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: گردشبان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 70687

به "سفر سریع به نقاط گردشگری ایران با تاکسی هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر سریع به نقاط گردشگری ایران با تاکسی هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید