ضرورت تغییر نگاه و اندیشه درباره صنعت چاپ

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، فرهاد عماد، فعال حوزه لیتوگرافی و چاپ به مناسب یازدهم شهریور روز ملی صنعت چاپ: روزی و روزگاری در صنعت چاپ باری بر دوش ما گذاشتند که پس از سال ها کشاندن و تحمل سنگینی آن متوجه شدیم از ابتدا نشانی مقصد را غلط به ما داده اند. در این یادداشت درباره ضرورت ایجاد تحول و تغییر در جهت صنعت چاپ، صحبت خواهیم کرد؛ موضوعی که در آن سه کلمه کلیدی وجود دارد: 1- ضرورت 2- تحول 3- تغییر

ضرورت تغییر نگاه و اندیشه درباره صنعت چاپ

صنعت چاپ هم مانند باقی صنایع کشور دارای دردهای آشکار و پنهان است و در جاهایی زخم بستر هم گرفته و ملغمه ای شده است گاو شتر پلنگ. باید تکلیف خود را روشن کنیم یا باید مانند گذشتگانِ دور به طبیعت رو آوریم و فن آوری را ببوسیم و کنار بگذاریم یا اگر می خواهیم از تکنولوژی صنعتی بهره ببریم باید مطابق قواعد آن حرکت کنیم.

در صنعت چاپ راهی طی شده است که بازگشتن از آن درد دارد، باید شیوه اندیشیدن را در این صنعت تغییر داد و برای این کار احتیاجمند یک چرخش فرهنگی با موضوع رفتارهای اجتماعی هستیم.

بشر از دوران مدرنیته گذر نموده است و امروز در عالم پسامدرنیته و پساساختارگرایی هم در بعد اجتماعی و هم در بعد مالی، صنعتی و تجاری حضور دارد ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و از درک ابتدایی ترین و ساده ترین پیش احتیاجهای حرکت، که شناخت از شرایط موجود است، درمانده ایم.

نمی دانم به این درد بخندم یا بگریم اما هیچ ارگان و سازمانی تعریف و آمار درست و درمانی از شرایط صنعت چاپ ندارد، بدیهی ترین آن تعداد و نوع ماشین آلات و تعداد چاپخانه ها است، چطور امکان دارد تا وقتی ندانیم کجا ایستاده ایم، بتوانیم در راه درست گام برداریم، حتی اقبال و قرعه هم با ما سر سازگاری ندارد و شوربختانه تصمیم های نادرست هم درست از آب در نیامدند.

اما این سوال مطرح می گردد که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چکار داریم؟ هرگاه این پرسش مطرح می گردد می فرمایند بُعد فرهنگی چاپ احتیاجمند ارشاد است، بسیار خوب ما هم پرسشی داریم:

مگر سازندگان عروسک نمی توانند عروسک های آنچنانی فراوری نمایند؟ یا مگر فراورینمایندگان شیرینی و شکلات نمی توانند اشکال مختلف درست نمایند؟ آیا این صنایع هم در زیر مجموعه وزارت فرهنگ باید جای بگیرند؟ مسلما جواب منفی است. آن ها می دانند مطابق فرهنگ کشورمان این قبیل کارها قبیح است و قانون هم آن را تخلف انگاشته است، ما هم در صنعت چاپ این خطوط قرمز را می دانیم و بدان عمل می کنیم.

چندی پیش در جلسه ای با حضور یکی از مدیران دفتر چاپ موضوع بالا را مطرح کردم و شرح دادم وزارت فرهنگ بر اساس اصالت کاری به مشاغل تحت تولی گری خود نگاه فرهنگی دارد و این نوع نگاه، بُعد غالب چاپ را که همانا صنعت است بی یاور گذاشته است، اما گفتند که به حمایت از صنعت چاپ به مجلس هم رفته اند و دفاع نموده اند اما نتیجه نشان می دهد که هیچ کدام از کارها فرجام مطلوب نداشته است و همان موضوع جلسه مجلس هم به علت دفاع بد با رای منفی قاطع اعضا کمیسیون رد شد.

اما اگر در پی تحول در این صنعت هستیم باید بگویم که برای تحول احتیاج به چابکی است، این ویژگی را در ادارات دولتی که درگیر قوانین ریز و درشت هستند نمی توان یافت؛ باید با ایجاد یک ساختار مبتنی بر تخصص و سود بردن از دانش مفاخر تصمیمات را اصولی و منطبق بر قواعد صنعتی، تجاری کرد.

شکی نیست که این تشکل دانا و با تجربه می داند که سرلوحه تحول، نظم است و پیش احتیاج نظم، آموزش است، آموزش دادن، تبدیل به فریادی شده است که بارها اساتید فن اعلام نموده اند.

متخصصان می دانند که اگر سرخط را آموزش قرار دهیم با فراگیری علوم جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی و فهم تکنولوژی که از ارکان جدایی ناپذیر دنیای پسامدرنیته هستند، فراهم آوردن فضای مناسب اجتماعی، کسب و کار محترم و حضور در بازارهای بین المللی دور از دسترس نیست.

گفتنی است تحول و توسعه در عرصه های گوناگون جامعه بدون توسعه آموزش و فرهنگ متناسب نه می تواند مداوم و پایدار باشد و نه می توان انتظار شکوفایی داشت و چه دلنشین است شکوفایی در پناه یک برنامه منظم و منسجم برای تغییر، تغییری که حال همه را خوبِ خوب می نماید.

در خاتمه 11 شهریور روز ملی صنعت چاپ را که یادآور دو سده تلاش و جهد مستمر کارگران، هنرمندان و صنعتگران چاپ به همه فعالان این حوزه شادباش می گویم.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 94967

به "ضرورت تغییر نگاه و اندیشه درباره صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تغییر نگاه و اندیشه درباره صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید