نمایشگاه دوازدهم نانو فناوری؛ حرکتی به سمت صنعتی شدن

به گزارش مهسان بلاگ، دوازدهمین نمایشگاه نانوفناوری سال جاری متفاوت تر از دوره های گذشته برگزار می گردد، حرکت به سمت صنعتی شدن یکی از وجه تمایزهای نمایشگاه دوازدهم است.

نمایشگاه دوازدهم نانو فناوری؛ حرکتی به سمت صنعتی شدن

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فناوری نانو دانشی است که به دانش کوتوله ها معروف است چرا که نانو با ابعاد کمتر از یک میکرومتر و در مقیاس یک تا 100 نانومتر موج چهارم انقلاب صنعتی را به راه انداخت.

فناوری نانو در ایران نیز خیلی زود به پیشرفت رسید، محققان ایرانی از سال 2001 میلادی بر روی این دانش کار کردند و امروز محصولات بسیاری در حوزه نانو به صورت کاملا ایرانی فراوری و حتی به کشورهای دیگر صادر می گردد.

این فناوری به عنوان یکی از مهم ترین فناوری های قرن 21 که کمتر از بیست سال از حضورش در ایران می گذرد خیلی زود توانسته در زندگی مردم کاربردی گردد و به جایی برسد که این روزها حتی مادربزرگ ها هم محصولات نانویی را می شناسند و به دنبال محصولاتی متشکل از فناوری نانو هستند.

در تشریح پیشرفت نانوی ایران شاید اصلا نتوان از برگزاری نمایشگاه های هر ساله نانوفناوری به عنوان یکی از محورهای اثرگذار در این پیشرفت نام نبرد.

ستاد توسعه فناوری نانو هر ساله یک نمایشگاه به صورت بین المللی برای عرضه دستاوردهای حوزه نانو برگزار می نماید که سال جاری نیز دوازدهمین نمایشگاه نانو فناوری از فردا در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد.

از دوازدهمین نمایشگاه نانو چه خبر؟

دوازدهمین نمایشگاه نانو فناوری از صبح فردا پنج شنبه 18 مهرماه شروع می گردد و تا 21 مهرماه نیز ادامه دارد.

در این نمایشگاه حدود 200 شرکت داخلی در زمینه نانو حضور دارند، 6 کشور خارجی شامل ترکیه، اندونزی، اتیوپی، عراق، افغانستان و آفریقا نیز برای جذب سرمایه گذار و عقد قرار داد، دعوت به همکاری شده اند.

تفاوت های نمایشگاه دوازدهم

اما نمایشگاه سال جاری نسبت به سال های گذشته متفاوت است؛ چرا که سال جاری فضای نمایشگاه نسبت به سال های گذشته 52 درصد رشد داشته و در 2 سالن خلیج فارس و سالن ملل در 160 غرفه در نمایشگاه دایر است به عبارتی در مجموع کل فضای تحت پوشش نمایشگاه سال 98 به 11 هزار متر مربع می رسد.

همچنین سال جاری یک فضای همایشی مناسب در طبقه همکف سالن خلیج فارس به برگزاری رویدادها و نشست های تجاری اختصاص یافته است، به همین دلیل، این امکان برای شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو به وجود آمده تا بتوانند از این فضای تبلیغاتی استفاده نموده و با ارائه ای جذاب، به معرفی محصولات خود بپردازند.

همچنین سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از تفاوت دیگری در نمایشگاه سال جاری نسبت به نمایشگاه های سال های گذشته اطلاع داد.

سرکار حرکت به سمت صنعتی شدن را تفاوت نمایشگاه دوازدهم نانو با نمایشگاه های دیگر می داند و می گوید: ما از سال قبل برنامه ریزی نموده بودیم که نمایشگاه نانو به سمت صنعتی شدن حرکت کند که با افزایش 50 درصدی شرکت های حاضر در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو، این رویکرد محقق شده است.

آموزش یکی از اهداف دوازدهمین نمایشگاه نانو

یکی از برنامه ریزی هایی که بجز عرضه دستاوردهای ایرانی در حوزه نانوفناوری مورد توجه قرار می گیرد، برگزاریتورهای فناوری است.

برگزاری تورهای فناوری نمایشگاه گردی برای آشنایی دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مسؤولان دانشگاهی با توانمندی های علمی کشور در حوزه فناوری نانو صورت می گیرد.

آموزش های جانبی در حاشیه نمایشگاه

در دوازدهمین نمایشگاه نانوفناوری، آموزش های جانبی به وسیله غرفه های باشگاه دانش آموزی، فروشگاه کتاب تخصصی، انجمن های دانشگاهی و شرکت های آموزشی صورت می گیرد.

همچنین نمایندگان شرکت های صنعتی در 12 بخش (Pavilion) سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانومواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی، شرکت های مشاوره ای - خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین الملل نیز در نمایشگاه حضور می یابند.

آزمایش های ساده نانو نیز با ارائه چندین آزمایش پیرامون ساخت نانومواد با روش های مختلف فراوری نانوساختار ها و آشنایی با تجهیزات نانو در این نمایشگاه انجام می گردد.

به طور کلی افراد با حضور در این نمایشگاه می توانند با محصولات نانوفناوری بومی و کاربردهای آن آشنا شوند.

نانو؛ کوچکی که در جهان علم و حتی اقتصاد بزرگی می نماید

نانوفناوری این روزها در جهان به دانشی تبدیل شده که نه تنها در پیشرفت علمی کشورها مؤثر است بلکه می تواند در توسعه مالی جوامع نیز نقش داشته باشد.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این باره می گوید: حجم اقتصاد فناوری نانو در ایران در سال گذشته 1400 میلیارد تومان بوده اما سال جاری از 2500 میلیارد تومان گذشته و امیدواریم این رشد 80 درصدی را در سال های آینده به رشد صد در صدی ارتقا دهیم، برنامه ریزی داریم تا انتها سال 1400 حجم مالی فناوری نانو از 7 هزار میلیارد تومان فراتر رود.

پیش بینی می گردد تا انتها سال 1400 حجم صادرات ایران در حوزه نانوفناوری به حدود یک میلیارد دلار برسد

رضا اسدی فر مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه سال جاری مساحت فضای نمایشگاه نانو به میزان صد در صد رشد داشته و تعداد شرکت ها و محصولات بسیار افزایش یافته اند، می گوید: سال جاری محصولات و دستاوردهای بیشتری در نمایشگاه عرضه می گردد، براساس آمار سال گذشته به بیش از 40 کشور صادرات محصول داشتیم که تمام کشورهای همسایه و کشورهای شرق آسیا در بازار صادرات محصولات ما قرار گرفتند سال جاری نیز محصولات خوبی در بخش های تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین آلات صنعتی، داروهای نانو و محصولات ساختمانی نانو در نمایشگاه ارائه می گردد.

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید: نمایشگاه سال جاری با توجه به اینکه حدود 229 شرکت دانش بنیان صنعتی و فراوریی با بیش از 610 محصول را شاهد هستیم، یکی از نمایشگاه های برجسته در حوزه توسعه فناوری های راهبردی است که در قالب تحقق سند گسترش فناوری های راهبردی برگزار می گردد، پیش بینی می کنیم با حضور مراکز صنعتی و صادراتی برگ افتخار دیگری برای تجاری سازی محصولات ایرانی در حوزه فناوری های پیشرفته و نوظهور را در این نمایشگاه ببینیم.

به گزارش فارس، دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از فردا پنج شنبه 18 مهرماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد و تا 21 مهرماه ادامه دارد.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21014

به "نمایشگاه دوازدهم نانو فناوری؛ حرکتی به سمت صنعتی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دوازدهم نانو فناوری؛ حرکتی به سمت صنعتی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید