پایه گذار گروه عظام برای رسیدگی به پرونده فساد مالی به دادگاه رفت

به گزارش مهسان بلاگ، رسیدگی به پرونده 16 هزار میلیارد تومانی عباس ایروانی پایه گذار گروه عظام و 5 متهم دیگر در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرائم مالی برگزار گشت.

پایه گذار گروه عظام برای رسیدگی به پرونده فساد مالی به دادگاه رفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دور جدید رسیدگی به پرونده عباس ایروانی (گروه عظام) در شعبه چهارم دادگاه های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار گردید.

این پرونده 6 متهم دارد که اتهام متهم ردیف اول، عباس ایرانی اخلال عمده در نظام اقتصادی به وسیله اخلال در نظام پولی و بانکی به میزان 15 هزار و 753 میلیارد و 266 میلیون و 615 هزار و 428 تومان است.

در این پرونده شکایت بانکهای مسکن، سپه، صادرات، توسعه صادرات، ملی و سازمان بازرسی کل کشور مطرح است.

کیفرخواست پرونده 60 صفحه است که امروز توسط مسعود شاه محمدی نماینده دادستان قرائت می گردد.

عباس ایروانی فرزند رضا کارخانه دار، عبدالرحیم گرامند فرزند غلامرضا، کلرمند، فریدون ساعی فرزند محمدعلی مدیرعامل شرکت بازرسی مشاوران، همایون نکونام فرزند محمدرضا مدیرکل وقت دفتر نظارت سازمان ملی استاندارد ایران، حسین زارع میرک آباد، منصور مسعودی فرزند شهیداله کارمند متهمان این پرونده هستند.

قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا برای قرائت کیفرخواست در صندلی حاضر گردد.

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان تهران در صندلی نهاده شد و به نمایندگی از دادستان تهران در قرائت کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی گفت: در این پرونده عباس ایروانی به وسیله تبانی با مدیران بانکی بدون احراز صلاحیت و تودیع وثایق پیروز به اخذ تسهیلات کلان از 6 بانک ملی، مسکن، صادرات، توسعه صادرات و ملت بدون رعایت ضوابط و مقررات شده است.

وی اضافه نمود: متهم با بخشی از این وجوه اقدام به خرید چندین شرکت فعال مونتاژ و فراوری قطعات خودرو نموده که این شرکت ها به گروه عظام معروف اند.

شاه محمدی اضافه نمود: متهم پنج هزار و 967 میلیارد و 257 میلیون و 465 هزار و 614 تومان تسهیلات دریافت نموده که معوقات این تسهیلات تا انتها آبان ماه سال جاری به 15 هزار و 753 میلیارد و 26 تومان است.

نماینده دادستان گفت: عباس ایروانی و مرتبطان وی به جای پیروی از سیاستهای بانک مرکزی، منابع تجهیز شده بانکی را به طریق نامشروع تصاحب نموده و با دور زدن سیاستهای پولی به کشور خدشه و تعرض وارد کردند.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات اجرا شده و محتوای پرونده متهم با علم و خواست مجرمانه مرتکب جرم شده است و اتهام وی مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی به وسیله دریافت اموال و وجوه نامشروع و غیرقانونی و معاونت در جعل 36 فقره گواهی های بازرسی وجعل 69 فقره بارنامه برای ارائه به بانک مسکن است.

نماینده دادستان درباره متهم ردیف دوم پرونده اضافه نمود: عبدالرحیم گرامند متهم ردیف دوم و سهامدار گروه عظام در دوبی با مراجعه به بانک ها صورت های اقتصادی و مدارک بانکی شرکت اعزام را دریافت می نموده است و 20 هزار دلار به فریدون ساعی (متهم دیگر پرونده) به منظور صدور بارنامه های جعلی و خارج کردن ارز به نفع گروه اعزام اقدام نموده و نامبرده به معاونت در اخلال نظام اقتصادی به وسیله اخلال در نظام پولی و ارزی کشور متهم است.

شاه محمدی با اشاره به فریدون ساعی متهم ردیف سوم این پرونده، گفت: نامبرده مدیرعامل شرکت بازرسی کاویان است که پیرو دریافت 20 هزار و 400 دلار آمریکا 36 فقره گواهی بازرسی مجعول صادر و موجب خروج نقدینگی از کشور شده است.

به گفته نماینده دادستان، ساعی به معاونت در اخلال عمده به وسیله صدور 36 فقره گواهی بازرسی مجعول، تحصیل مال به وسیله نامشروع، پرداخت رشوه به میزان 50 میلیون تومان و جعل اسناد شرکت سوئیسی بازرسی متهم است.

نماینده دادستان درباره اتهامات همایون نکونام دیگر متهم این پرونده گفت: دریافت رشوه به مبلغ 250 میلیون ریال، معاونت در جعل جوابیه شرکت سوئیسی و تحویل اسناد دولتی به اشخاص غیرصلاحیت دار مطرح نمود.

وی اتهامات حسین زارع میرک آباد دیگر متهم این پرونده را دریافت رشوه به مبلغ 25 میلیون تومان، معاونت در جعل جوابیه شرکت سوئیسی و تحویل اسناد دولتی به اشخاص غیرصلاحیت دار مطرح نمود.

نماینده دادستان گفت: نامبرده با تبانی فریدون ساعی و مافوق خود نامه سازمان ملی استاندارد را در جهت جوابیه جعلی در اختیار فریدون ساعی می گذارد.

وی همچنین اتهامات منصور مسعودی متهم ردیف ششم این پرونده را معاونت درجعل جوابیه شرکت سوئیسی و وساطت در پرداخت رشوه به همایون نکونام خواند و گفت: نامبرده به عنوان واسطه در ازای چک 50 میلیون تومانی اصل نامه استاندارد را دریافت نموده و جهت جعل جواب تحویل فریدون ساعی می دهد.

نماینده دادستان در ادامه این جلسه تأکید کرد که عباس ایروانی به عنوان مغز متفکر عملیات موجب خروج ارز از کشور شده است و اقدام به تأسیس شرکت در کشور امارات نموده و از این شرکت ها به عنوان صادرکننده غیر ایرانی استفاده نموده است.

شاه محمدی اقدامات عباس ایروانی را سازمان یافته و به صورت کاغذی و صوری خواند و گفت: تمام بارنامه ها و گواهینامه های صادره نظارتی جعلی بوده و کالایی در ازای آنها وجود نداشته است و هدف متهمان غارت و چپاول ارز در زمان تحریم ها بوده است.

به گفته وی گروه عظام درسال 90 با ارتکاب جعل، ارتشاع و تحصیل اموال نامشروع اقدام به خروج 475 میلیون و 244 هزار و 201 درهم از منابع بانک مسکن نموده و تعهدات این شرکت هنوز پابرجاست.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 36655

به "پایه گذار گروه عظام برای رسیدگی به پرونده فساد مالی به دادگاه رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایه گذار گروه عظام برای رسیدگی به پرونده فساد مالی به دادگاه رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید